Nic není zadarmo. Na to už jsme si zvykli všichni. A tak není velkým překvapením, že i za zapojení se do franšízy se platí. Jen si předem spočítejte, na kolik vás to vyjde, jaké jsou záruky a pokuty a možnost dalších investic.
Bez peněz to nejde
Žádné podnikání není zadarmo. Chce to energii, odhodlání, vůli, čas a v neposlední řadě peníze. Franchising pochopitelně není výjimka. Žijeme v době, kdy se platí ze všechno. A i šance podílet se na úspěchu franšízy něco stojí. Někdy víc, jindy míň. Záleží na tom, jakou značku se rozhodnete podporovat, ke komu se přidávat, koho chcete zastupovat a čí jméno šířit a budovat. Je logické, že věhlasné značky mají poplatky o něco vyšší a začínající prodejci, kteří své místo na trhu teprve hledají, nabízí spolupráci za řádové nižší částky. Pak už si stačí zodpovědět, jestli chcete jít na jistotu nebo trochu zariskovat.
Franšíza funguje na poměrně vychytralém systému, kdy majitel rád spojí síly s dalšími pracovníky, aby nemusel do vlastního projektu vkládat veškerý svůj kapitál, ale o náklady spojené s provozem se rozdělil se svými franšízanty. Každý projekt má svá specifika a pravidla nastavená tak, aby mu plně vyhovovala. Nelze se tedy spoléhat na jednotnou formu ani výši poplatků. Liší se. Poctivé prostudování smlouvy a čilá komunikace ohledně vynaložených financí z vlastní kapsy je tedy pro bezpečné podnikání zásadní.
Spousta franšízorů vyžaduje, aby franšízant před započetím spolupráce doložil, že má dostatek finančních prostředků na to, aby nově vzniklou pobočku udržel. Někteří chtějí financování výhradně z vlastních rezerv, jiní povolují čerpání úvěru.
Platba sem, další tam
Zapomínat by se ale nemělo ani na poplatky mimo starost o pobočku. Jde o tři typy – vstupní, průběžné a účelové. Jejich výše i četnost se různí a je dobré domluvit se na nich už předem při pevně stanovených částkách i při poměrné části z tržeb, abyste hned od začátku věděli, co vás čeká.