Blíží se konec března a nás opět čeká přezouvání našich věrných motorových přátel tentokrát na letní verzi. Znám i pár lidí, kteří si s tím hlavu moc nelámou, a tak zvaně dojedou staré zimáky. A pak ty, kteří zvolili celosezónní pneumatiky. V čem jsou tyto pneu lepší než letní? Čím se liší? Jaké klady a zápory mají?
Konec přezouvání
Jedna z nesporných výhod celoročního obutí je, že přestanete tak často navštěvovat pneuservis. Jestli je to pro vás priorita číslo jedna, určitě vezměte univerzálky za své.
Osobně myslím, že jako první byste ale měli zvážit a uvědomit si, jaký jste řidič, jak využíváte vůz, a hlavně kde bydlíte. Jste-li městský šofér, autem jedete do práce, na nákup, v létě k vodě nebo za hezkého počasí na výlet po nedalekém okolí, jsou pro vás univerzální pneumatiky dobrým řešením. Bydlíte-li ale pod horami na vesnici, kde je počasí stále velkým pánem, do práce musíte denně přes děravé silnice dvacet a více kilometrů, volte radši otravné přezouvání, které se vám určitě vyplatí nejen finančně.
Kompromis ne za každou cenu
Hlavní rozdíl je právě ukryt v jednotlivých směsích gum. Letní pneumatiky jsou oproti zimním tvrdší. Celoroční jsou takovým kompromisem, ani měkké, ani tvrdé. Proto hodně záleží na tom, jak moc a jak daleko jezdíte. Každá pneumatika je speciálně vyvinuta, aby se přizpůsobila té největší zátěži, což je počasí a kolísání teplot. Jinak se opotřebuje při jízdě ve 30 °C a jinak v -10 °C. Pod vlivem teploty se mění samozřejmě i vlastnosti gum, a tím i brzdná dráha. Jako řidič musíte předvídat a počítat tak s nevyzpytatelností jinak stálého českého podnebí. V konečném závěru to znamená, že pokud za vysokých letních teplot budete příliš cestovat, na začátku zimní sezóny můžete být překvapení, že jste svá celosezónní kola sjeli víc, než byste si přáli, a výměna vás opět nemine. A nečekaně se zdánlivě levné řešení prodraží.
Jak říká má drahá polovička, dokud nevyvinou směs, která bude za vysokých teplot tvrdnout a za nízkých měknout, budeme přezouvat.