Zvažujete, jakou zvolit likvidaci vozidla? Jednou z alternativ je ekologická likvidace. Ta je řízena legislativou, která říká, že se 85 % automobilu musí buď znovu použít, nebo zrecyklovat, případně využít energeticky jinak. Pouze zbývajících 15 % je možné skládkovat.
Co konkrétního se tedy s vaším bývalým vozem při likvidaci děje? Pokud to stav součástek a dílů alespoň trochu umožňuje, používají se k prodeji náhradních dílů. Toto má význam především v případech, kdy je likvidováno nějaké zánovní bourané auto. Největší zájem je podle odborníků o nárazníky, kola, světlomety, kvalitní motory a tak dále. Řeč je samozřejmě o stále fungujících komponentech. U starých vozů se ale zachovávání součástek neřeší. Je-li ojetině mezi patnácti a dvaceti lety, jsou její komponenty zpravidla už po „záruční době“ a jejich životnost je u konce.
Jaké materiály jsou pro provozovny zajímavé?
Řada materiálů z ojetin se dá chytře recyklovat. Z hlediska recyklace jsou ale nejzajímavější kovy. Právě díky kovům se totiž provozovnám likvidace vozidel a vraků vyplatí. Recyklovat je možné i materiály na olovo (například akumulátory), znovu použít lze sklo, pneumatiky, z nichž se vyrábějí směsné plasty, ale také oleje. Ty se regenerují a používají opakovaně. Recyklaci podléhají i olejové filtry a stejně tak katalyzátory. Do spaloven nebezpečných odpadů naopak putují jedovaté tekutiny, mezi něž řadíme brzdové kapaliny či nemrznoucí směsi. Ve spalovnách nebo na skládkách pak končí sedačky a ostatní čalounění.
Kolik za vrak dostanete?
Částka za odkup vozidla se liší provozovnu od provozovny. Orientačně ale můžete cenu znát poměrně rychle. Stačí vybrat si prodejnu, která disponuje tzv. online kalkulačkou. V ní pouze vyplníte všechny potřebné informace a odešlete přes formulář zaměstnanci prodejny. Ten vám dá obratem vědět, kolik byste na svém vraku mohli vydělat. Jste z hlavního města? Pak oslovte zkušenou společnost s praxí na trhu v otázkách likvidace auta v Praze.